Mreže iStock_000013296501Large

Objavljeno 27. 05. 2013 | autor Petra

0

Mreže znanja i poslovanje bez organizacijske sheme


Novi trendovi koji se javljaju u poduzetništvu predstavljaju promjene koje utječu na hijerarhiju i organizacijsku shemu poduzeća. Prilikom analize dolazećih trendova, najvažnije pitanje koje se postavlja odnosi se na važnost organizacijske sheme u postindustrijskim organizacijama ili u organizacijama temeljenima na znanju. Kako piše Zyncro, budućnost svakog poduzeća je da postane društveno, mobilno i „poduzeće u oblaku“.

U industrijskoj eri organizacije koriste model koji kao okosnicu uzima hijerarhiju, odnosno strukturu koja organizira svoje elemente prema kriterijima nadmoćnosti ili podčinjenosti između ljudi. Ta struktura polazi od modela, birokratske uprave, koji podrazumijeva podjelu rada kao načelo učinkovitosti, izraženog u podjeli uloga i odgovornosti.

U nekim slučajevima ovaj model ima smisla. U njemu je određeni broj ljudi zadužen da procjeni alternative, pronađu rješenja, procijene rizike te predlažu razne mogućnosti. Dio ljudi odgovoran je za donošenje odluka i poduzimanje rizika, a dio za brz i učinkovit prijenos i nadzor istoga. Na kraju je potreban tim ljudi za obavljanje svih tih uputa. Te informacije putuju u jednom smjeru, bez povratka. No, što bi se dogodilo kada bi svi ljudi u organizaciji morali donositi odluke? Što bi se dogodilo kada bi željeli da informacije putuju u više smjerova, u realnom vremenu?

U tim okolnostima organizacijska shema ne samo da više ne koristi, nego postaje jedna od glavnih prepreka za organizacijsku učinkovitost. Svatko tko zna kako organizacija funkcionira „iznutra“, zna kako je organizacijska shema danas postala dekorativni i vrlo skupi element koji otežava promjene u organizaciji i inovacije. U svijetu s velikom količinom informacija i znanja, organizacija će postupno postajati sve složenija, fleksibilnija i dinamičnija.

Budućnost organizacije orijentirana je na razvoj mreže, koja je usmjerena na ljude, a ne na konstrukcije, za razliku od sadašnjih organizacija u kojima su ljudi ovisni o strukturama (procesi i tehnologija). Znanje mreže generirano je iz zajedničkog interesa, kao što je primjerice učenje (dijeljenje i stvaranje znanja) ili rad na projektu (primjena znanja). Jedna osoba može imati ne samo jednu, već više različitih uloga.

U ne tako dalekoj budućnosti neće više biti najbitnije koliko imate snage, već vaše znanje, kako ga pokazujete i što sve znate učiniti sa svojim znanjem. U toj budućnosti postat će vidljiva potreba za mrežom znanja te alatima koji to omogućuju.


Tagovi: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


O autoru



Comments are closed.

Natrag na vrh ↑